To, że wideo w Internecie jest przyszłością nikt dziś chyba nie ma żadnych wątpliwości. Znam to z autopsji, bo sam nagrywam filmy i doskonale wiem jak pozytywny wpływ wywierają na moich Klientów i Kursantów.
Poniżej kilka danych na temat marketingu wideo, które mogą Cię zainteresować:
- 85% marketerów uznaje wideo za skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi w sieci.
- Klienci zapamiętują 95% informacji zawartych w filmach.
- 80% ludzi woli filmy od tekstu pisanego.
- 37% przeciętnego wideo utrzymuje uwagę widzów aż do końca.
- 16% osób przestaje oglądać wideo, ponieważ uznaje je za zbyt nudne.
- 60% społeczeństwa woli treści online od telewizji.
- 50% internautów ogląda filmy przed dokonaniem zakupu.
- 69% Klientów woli oglądać wideo niż czytać opis, aby dowiedzieć się więcej o produktach i usługach.
- 49% osób ogląda codziennie minimum pięć filmów.
- 81% marketerów zamierza wykorzystać video marketing jako część ogólnej strategii marketingowej w nadchodzących latach.
- Posiadanie wideo na landing page'u zwiększa konwersje o co najmniej 80%.
- 84% osób deklaruje, że zostało przekonanych do dokonania zakupu w wyniku działań wideo marketingu.
- Co najmniej 88% marketerów jest zadowolonych ze swojego zwrotu z inwestycji z wideo.
Jak sądzisz. Czy w związku z takimi statystykami wdrożenie wideo w Twoim sklepie internetowym może spowodować wzrost sprzedaży? Jest to bardzo prawdopodobne, a nawet pokusiłbym się o stwierdzenie, że jest pewne jeśli do tej pory nie wykorzystywałeś potencjału wideo :)
Opory przed nagrywaniem
Każdy je ma lub miał gdy zaczynał. Chyba nikomu nie jest łatwo stanąć przed kamerą i coś do niej powiedzieć mając świadomość, że nagranie zostanie wrzucone do Internetu, gdzie obejrzeć będzie mógł je dosłownie każdy.
Ja również miałem ten sam problem. Pierwsze wideo jakie nagrałem było dla mnie koszmarem. Nie chodzi o to, że coś poszło nie tak, ale stres był tak duży, że po nagraniu musiałem szybko oddalić się w zaciszne miejsce by spokojnie odreagować. Nie wspomnę o tym ile czasu wcześniej minęło zanim powstało to pierwsze nagrania. Dziś żałuję, że tak długo się ociągałem. Ostatecznie musiałem się dosłownie zmusić, bo inaczej do dziś bałbym się kamery i nie nagrałbym żadnego kursu wideo, ani jakiegokolwiek innego filmu.
Na swoim pierwszym filmie byłem spięty i przesadnie skoncentrowany na tym o czym mówię, a do tego przez całe nagranie od początku do końca zachowałem twarz pokerzysty. Wyglądało to wszystko nie najlepiej, choć szczerze mówiąc patrząc na to co niektórzy publikują w sieci, nie byłem taki najgorszy 😁
Czy to pierwsze nagranie wrzuciłem do sieci? Nie. Obejrzałem je wiele razy po to aby wychwycić wszystko co można poprawić. I tak krok po kroku, film za filmem stawałem się coraz bardziej pewny siebie i nawet zacząłem sie uśmiechać 😉
Czy dziś to dla mnie bułka z masłem? Nie koniecznie. Wciąż odczuwam poddenerwowanie gdy mam zacząć kolejne nagrania. Nie pozbędę się tego chyba nigdy. Ale to zdenerwowanie, ten stres na szczęście mija natychmiast po tym gdy zapala się czerwona lampka 🔴
Filmy produktowe w sklepie internetowym
Zerknij na sklepy swoich konkurentów i sprawdź czy wykorzystują oni content marketing prezentując produkty, przynajmniej te flagowe, nie tylko w formie opisu, ale także wideo. Prawdopodobnie odkryjesz, że wideo jest tam albo marginalne, albo nie ma go w ogóle. Co to oznacza dla Ciebie? Masz ogromną szansę szybko się wyróżnić i pozyskać Klientów swojej konkurencji.
Jak widzisz po statystykach na początku tego artykułu wideo niesie ze sobą ogromny potencjał dla Twojego biznesu.
Jak publikować filmy w sklepie
Najprostszym sposobem jest utworzenie kanału na YouTube i wrzucanie tam wszystkich filmów produktowych. Potem taki film możesz osadzić na stronie opisu produktu w sklepie. Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?
Zaleta to:
- YouTube ma ponad 2,5 mld aktywnych użytkowników według stanu na styczeń 2022 roku. To samo badanie mówi nam, że tylko Facebook ma więcej aktywnych użytkowników, co wskazuje, że YouTube jest ogromnym rynkiem.
Wady to:
- Reklamy, które mogą wyświetlać się na filmach, które osadzasz na swojej stronie.
- Brak możliwości dodania interaktywnych elementów, np. przycisku "Dodaj do Koszyka".
Bez względu na wszystko kanał na YT powinieneś mieć, ponieważ będzie to kolejne źródło pozyskiwania nowych Klientów, często bez inwestowania w reklamę. Natomiast co do osadzania filmów na stronach produktów, można rozważyć inne narzędzia. Jakie? Oto dwa z wielu:
- Vimeo - opublikowanie tu filmu, a poźniej osadzenie go na swojej stronie pozwoli Ci pozbyć się irytujących reklam, które nie przyczyniają się do wzrostu konwersji w sklepie. Vimeo ich nie emituje także w bezpłatnym planie.
- Vidjet - Ta aplikacja jest stricte skierowana do właścicieli sklepów internetowych. Przede wszystkim masz tu bezpośrednią integrację z WordPressem i WooCommerce.
Vidjet
W tym artykule chciałbym zasugerować Ci Vidjet, bo Vimeo podejrzewam, że możesz już znać. To jedna z najpopularniejszych platform wideo na świecie.
Co prawda Vidjet to młody produkt, ale bardzo obiecujący i oferujący ciekawe możliwości dla właścicieli sklepów internetowych.
Wykorzystując Vidjet Twoje filmy mogą być umieszczone w kilku formatach, np. jako bańka w lewym lub prawym dolnym rogu strony. Prawdopodobnie już zauważyłeś taką bańkę na tej stronie, albo zobaczysz ją za chwilę gdy nieco dalej przewiniesz ten artykuł :)
Film osadzisz klasycznie jak film z YouTube, umieścić go w formie wyskakującego okna popup lub ukryjesz pod przyklejonym do krawędzi strony produktu przyciskiem odtwarzania.

Zwróć uwagę na film, który mam nadzieje już pojawił Ci się w lewym dolnym rogu. Ten film, to nagrane kiedyś zaproszenie na jeden z moich kursów. Konkretnie Kurs WordPress. Kliknij na bańkę z filmem aby otworzyć film w całości. Co jest tu charakterystycznego? Przycisk, który poprowadzi Cię na stronę zamówienia kursu. Swoją drogą zapraszam 😁
Coś podobnego możesz umieścić na stronach swoich produktów w sklepie. Film nie tylko lepiej zaprezentuje produkt, ale osoba nim zainteresowana nie będzie musiała szukać przycisku zamówienia, bo na filmie będzie on widoczny.
W naszym przypadku jest to przycisk prowadzący do strony zamówienia kursu, ale u Ciebie może to być przycisk "Dodaj do Koszyka" lub jakkolwiek inaczej zechcesz go nazwać i podlinkować.
Skracając Klientowi drogę do zakupu sprawisz, że chętniej produkt zamówi, a jeśli do tego pokazujesz wideo z szybkim przejściem do zamówienia może się to okazać niezwykle skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży.
Dostosowanie
To w jakiej formie ma być zaprezentowany film na desktopach i urządzeniach mobilnych jest wyłącznie Twoją decyzją. Vidjet daje Ci narzędzia, które umożliwią konkretny wybór jednym kliknięciem.

Z kolei w ustawieniach zaawansowanych możesz zdecydować czy chcesz przycisk i gdzie ewentualnie ma prowadzić Twojego klienta.
W naszym przykładzie przycisk na filmie, jak już wspomniałem, prowadzi do strony zamówienia, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby w ten sposób zaoferować oglądającym kupon rabatowy. Wtedy kliknięcie w przycisk skopiuje kod do pamięci podręcznej przeglądarki, a Klient będzie mógł go użyć w procesie zamówienia.
Wkrótce ma pojawić się dodatkowe ułatwienie w postaci otagowania produktu na wybranym filmie, co bez wklejania jakiegokolwiek adresu URL umożliwi oglądającym jego zakup.
Budowa listy mailingowej w Vidjet
Owszem jest taka możliwość. Jeśli pojawi się pomysł na wykorzystanie filmu do budowy listy mailingowej, możesz na nim umieścić formularz, czy raczej pole zapisu.

Na obecną chwilę dostępne są dwie integracje: MaiChimp i Klaviyo. Mam nadzieję, że pojawią się kolejne w tym możliwość wysłania danych webhookiem do dowolnego systemu mailingowego.
Podsumowanie
Bez względu na to czy zdecydujesz się na Vidjet, Vimeo, albo nawet zostaniesz przy osadzaniu filmów z YouTube (z reklamami), Twój sklep wyraźnie zwiększy swój potencjał sprzedażowy.
Vidjet dołoży kilka opcji, które mogą pozytywnie wpłynąć na konwersję, ale już sam fakt dodania filmu sprawi, że staniesz o jeden krok dalej niż Twoi konkurenci, którzy nie wpadli na ten pomysł, albo nie są w stanie przełamać się i nagrać jakiegokolwiek materiału wideo. To będzie Twoja przewaga!